Help! Angst om zichtbaar te zijn.
Waarom is het zo eng om zichtbaar te zijn op social media of bij opdrachtgevers?
Zichtbaar en hoorbaar zijn. We hebben er vaak een haat liefde verhouding mee. Je wil graag met jouw visie en mening naar buiten treden, bijvoorbeeld op social media of naar een nieuwe werkgever of opdrachtgever.
Je hebt inmiddels in je veilige bubbel voldoende zelfvertrouwen opgedaan. Je hebt kennis, ervaring en deskundigheid. Je helpt al vele mensen met jouw aanpak, bent thuis in allerlei projecten en hebt inmiddels een uitgebreide CV. Je weet dat mensen je om jouw werk waarderen. Reviews genoeg.
Onzekerheid buiten je bubbel
Maar op het moment dat je naar buiten treedt, buiten je bekende veilige bubbel, word je opeens onzeker over wat een ander van jouw mening en visie kan gaan vinden. En in tijden van polarisatie is naar buiten treden op social media niet altijd even makkelijk. De reacties zijn soms niet mals. Als je last hebt van afwijzingsgevoeligheid, of ook wel rejection sensitivity, kan dat je weerhouden.
Hetzelfde geldt voor het naar buiten treden en uitreiken naar potentiële opdrachtgevers die je nog niet kent, kan eenzelfde effect geven. Je weet immers niet hoe ze gaan reageren. Maak je ze blij met je verhaal, of juist niet. Gaan ze uberhaupt reageren? Om die spanning te vermijden kun je je heel gemakkelijk bij voorbaat al terugtrekken. Dat is uitstelgedrag, domweg omdat het te spannend is.
Bereik de mensen die WEL bij je horen.
Jammer! Want je wil juist met jouw visie mensen bereiken die dit juist nodig hebben. En al die mensen die het niets vinden? Dat zijn dan niet jouw klanten, werkgevers of opdrachtgevers. Verschil mag er zijn.
Hoe gaat dit spanningsveld in zijn werk? Ik laat het zien in de onderstaande YouTube video.