Als je gebrek hebt aan activiteiten, mensen of omgevingen die je niet uitdagen, je niet blij maken, geen voldoening of zingeving geven, dan raak je onderprikkeld. Als je stress door onderprikkeling hebt, heb je fysieke actie nodig! Maar waarom hebben de meeste mensen dan de neiging om niets te doen? Alsof je het ‘aan-knopje’ in je brein niet kan vinden?

Kenmerken van onderprikkeling zijn dat je lamlendig blijft hangen, veel nadenken, tot piekeren toe. Het lukt niet jezelf te motiveren en je hebt moeite om een taak op te pakken. Deze video legt uit dat het Default Mode Netwerk actiever wordt bij verveling en onderprikkeling en dat er dan drie soorten ‘dagdromen’ ontstaan die juist ervoor zorgen dat je niet in de actiestand komt. De breindelen die gaan over de executieve functies gaan bij verveling, sleur en saaiheid ‘uit’. Dus plannen, organiseren en actie ondernemen gaat niet.

Heel vervelend want bij hoogsensitieve personen is het Default Mode Netwerk al actiever, zelfs bij rust (zie ook mijn vorige video). Dus als je een hoogsensitieve High Sensation Seeker bent, heb je de jackpot wat betreft het Default Mode Netwerk. Gelukkig is het niet allemaal vervelend, want er huist ook veel creativiteit in dit netwerk!

Schrijf je in voor de GRATISonline minicursus "JOUW HSP 4-daagse"

Leer de verschillen tussen HSP en hoogsensitieve HSS. Leer de wetenschappelijke feiten over hoogsensitiviteit. Maak kennis met de 4 totaal verschillende typen HSP. Herken stress door onder- of overprikkeling. Breng jouw hoogsensitieve valkuilen & kwaliteiten in kaart. En ontvang gratis oefeningen & testen. Schrijf je hier in voor de JOUW HSP 4-daagse. En ontvang 4 dagen een mail met een link naar uitgebreid trainingsmateriaal (video, mp-3, opdrachten & theorie).

Gratis minicursus JOUW HSP 4-daagse

Dankjewel voor je inschrijving! Je ontvangt zo direct je eerste email (check ook je spam of reclamefolder!)

%d bloggers liken dit: