Hebben jullie ook zo’n zin in ander nieuws, behoefte aan leuke tips? Wat vrolijkheid om de zinnen te verzetten? Worden jullie ook zo chagrijnig van al die negativiteit rondom Corona?

Het lijkt wel alsof de mensen bij onzekerheid en onduidelijk alles aangrijpen om te begrijpen en te overzien wat er gebeurt en dan vooral met veel stress en angst. De een ziet allerlei complotten van de wereldorde of de farmaceutische industire, de ander ziet het als natuurlijk ingrijpen van de natuur, weer een ander heeft het over bewustzijnsverandering of ziet kansen om het roer in het bedrijf om te gooien. En nog een ander tiert er flink op los dat alle politici er niets van bakken. Iets met beste stuurlui staan aan wal.

Ondertussen werken hele beroepsgroepen in de zorg, politiek, onderzoeksinstanties en het onderwijs zich helemaal te pletter om de boel draaiende te houden.
Laten we eerlijk zijn. Deze pandemie hebben we nog niet meegemaakt en iedereen roeit met de riemen die hij of zij heeft. Controle hebben we niet, overzicht wat er gaat gebeuren al helemaal niet en iedere dag is het weer anders. Best ingewikkeld met een HSP brein dat graag alle risico’s, kansen en mogelijkheden overziet.

Ik kies ervoor om me te hullen in het niet weten en per dag te zien wat we gaan doen en wat minder te focussen op al die berichten van iedereen. Dan voel ik me een stuk relaxter en vrolijker. Met al dat thuis werken en thuis onderwijs ligt onderprikkeling op de loer, dus ik dacht laat ik wat vrolijke tips delen wat je vanuit huis allemaal kan doen! Ze komen van allerlei social media. Dus misschien heb je ze al lang gezien. Mijn collega Fokje Westerling deelde er veel!

Tip 1 Werkmindset en doelen

Zorg dat je in de juiste werkmindset op een fijne werkplek zit. Zo plofte ik de eerste dagen op de bank met mijn laptop. Maar mijn brein en lichaam zien de bank als trigger om over te gaan in de hangstand, social media, appen, Netflixen, dat soort dingen. Even dit lezen, even dat luisteren en vooral wat in de ruimte rond staren. Niet echt productief kan ik je zeggen. En bij het wegvallen van de hectiek en deadlines had ik wat moeite om mezelf aan de gang te houden. Mijn aanknopje te vinden, dus ik stel mezelf iedere dag een doel. Gisteren heb ik mijn masterclasses on demand beschikbaar gemaakt. Vandaag is het dit filmpje.

Tip 2 Gratis luisterboeken

De bibliotheken hebben nog meer luisterboeken beschikbaar gemaakt. Ook als je niet lid bent van de bibliotheek kan je erin! Terwijl je lekker loopt of aanrommelt in je huis, kun je naar boeken luisteren. En het aanbod is best groot!

Tip 3 Gratis documentaires bij IDFA

De IDFA heeft 300 documentaires beschikbaar gesteld om gratis thuis te bekijken. Binnen Nederland zijn er zo’n 300 projecten gratis beschikbaar, buiten Nederland zijn het er bijna 200. Sommige duren een kwartier en weer anderen langer dan een uur. Dat is weer eens wat anders dan eindeloos bingewatchen op Netflix. Ik ben niet zo thuis in de documentairewereld, maar er schijnen behoorlijk bekende documentaires tussen te zitten.

Tip 4 Bekijk internationale musea vanuit je luie stoel

Je kunt in verschillende internationale musea een virtuele tour doen. Zo kun je allerlei artefacten bekijken in een online wereld van het British Museum en er ook nog iets over lezen. Allerlei voorwerpen uit allerlei landen over de hele wereld hebben ze zo toegankelijk gemaakt. Ook kun je rondlopen in bijvoorbeeld het Gugenheim museum. Je loopt rond op de verschillende verdiepingen en de kunstwerken bekijken. Fantastisch wat de techniek mogelijk maakt.

Tip 5 Online trainingen

Voor een paar tientjes kun je online leuke en leerzame trainingen doen. Mijn eigen masterclasses over hoogsensitieve HSS, rejection sensitivity en onderprikkeling kun je nu on demand online bekijken. Maar je kan bijvoorbeeld ook heerlijk mandala’s leren tekenen bij Kim Vermeer van de Mandala Academie. Of doe mee aan de video tien daagse van de Videovakvrouw. Heel veel ondernemers hebben boeiende trainingen om je te ontspannen of om iets te leren. 

Video Masterclass rejection sensitivity

Tip 6 Bewegen via de online sportschool

De belangrijkste tip bij al dat thuiszitten en achter een laptop zitten is, blijf bewegen! Je beweegt automatisch minder en dat versterkt het gevoel van onderprikkeling en het is daarnaast niet gezond. Je dagelijkse fietstochtje naar je werk mist, je sportlessen zijn afgezegd en ook alle toernooien gaan niet door. Je mag gelukkig nog heerlijk buiten wandelen of fietsen en dat was deze week met dit heerlijke weer geen straf. Maar je kan ook de lokale ondernemers ondersteunen. Zo heeft Movement Club033 online hele betaalbare sportarrangementen gemaakt (zie het filmpje hieronder). Fitnessen en parcourtjes doen met de kinderen, kickboksen of online aan de slag met je voeding. Drie keer per week sturen ze een instructievideo. Wij zijn vanmiddag begonnen met het hele gezin. Deelname kan ook als je geen lid bent van deze sportclub, stuur dan een mail aan info@movementamersfoort.nl.

Ik wens je heel veel plezier. En het allerbelangrijkste, blijf gezond, gebruik je verstand en zorg goed voor elkaar!

Saskia Klaaysen
19 maart 2020

Schrijf je in voor de GRATISonline minicursus "JOUW HSP 4-daagse"

Wil je meer weten over wat HSP wel en niet is? Wat de wetenschappelijke HSP feiten zijn? Kennis maken met de 4 totaal verschillende typen HSP? Alles over onder- & overprikkeling leren? Jouw valkuilen & kwaliteiten bepalen? En gratis oefeningen & testen? Schrijf je dan in voor de JOUW HSP 4-daagse. En ontvang 4 dagen een mail met een link naar het cursusmateriaal (video, mp-3, opdrachten & theorie).

Gratis minicursus JOUW HSP 4-daagse

Dankjewel voor je inschrijving! Je ontvangt zo direct je eerste email (check ook je spam of reclamefolder!)