Rejection Sensitivity 2 HSP

Waarom zoeken zoveel Hoogsensitieve personen zoveel bevestiging? (deel 2)

Een deel van de hoogsensitieve personen heeft last van Rejection Sensitivity. Dat betekent dat je binnen sociale relaties snel afgewezen voelt of het idee hebt dat je tekort schiet of niet voldoet aan de verwachtingen. Dit kan zo sterk zijn dat je brein onbewust anticipeert op een mogelijke toekomstige afwijzing, bijvoorbeeld door te pleasen of situaties te vermijden. In mijn vorige blog ‘Waarom zoekt een groot deel van de Hoogsensitieve Personen bevestiging’, heb ik uitgebreid aandacht besteed aan de oorzaken en de gevolgen voor je gedrag in sociale relaties.

Misschien heb jij net als een deel van mijn cliënten en cursisten in lichte of grotere mate een gevoeligheid voor afwijzing. Je angst voor afwijzing door schuld- & schaamtegevoelens is eigenlijk groter dan de behoefte aan waardering.

Het belemmert je in het nemen van stappen die aansluiten bij je ambities, dromen en behoeftes en kost veel energie. En dat is zo jammer want ieder hoogsensitief persoon heeft af en toe een ‘schijt-aan-de-wereld’ mindset nodig om lekker te kunnen functioneren. Hierdoor kan je persoonlijke keuzes maken die passen bij je levensstijl, wederkerige vriendschappen & relatie, je loopbaan of onderneming, zelfzorg en bij je persoonlijke behoeftes. Zo voorkom je over- & onderprikkeling die gerelateerd zijn aan je gevoeligheid voor afwijzing. Hoe pak je dat aan?

De top tien voor omgaan met Rejection Sensitivity voor een ‘schijt-aan-de-wereld’ mindset

  1. Verwerk je (licht) traumatische herinneringen die gaan over afwijzing. Zoek hulp bij een therapeut waar jij je veilig voelt, die bij jou past.
  2. Wees je bewust van jouw gevoeligheid voor afwijzing. Stel de ander neutrale vragen over zijn of haar intenties en beslissing. Zodat je leert om een andere betekenis te geven aan het gedrag van de ander. Houd rekening met de omstandigheden van het leven van de ander. Leer je emoties te managen.
  3. Leer wisselen van waarnemingspositie. Sta niet in de schoenen van de ander en denk niet voor de ander. Verruim je perspectief op de situaties. Gun jezelf af en toe een ‘schijt-aan-de-wereld-momentje’.
  4. Blijf sociaal actief. Het is een basisbehoefte van de mens om te verbinden met een groep waar je bij hoort, jezelf herkent en jezelf kan zijn. Als je jezelf terugtrekt uit sociale activiteiten, versterkt dit het gevoel van er niet bij horen. Zoek andere hoogsensitieve personen of personen met dezelfde interesses. Het is dan makkelijker te accepteren om tijdens andere sociale situaties ‘anders’ te zijn.
  5. Werk aan je persoonlijke ontwikkeling, leer meer je eigen behoeftes volgen en invulling te geven. Maak gezonde keuzes in je leven als het gaat om levensstijl, zingeving, werk, gezin, vriendschappen, hobby’s & relaties. Durf je schuld-, schaamte- en angstgevoelens in de ogen te kijken en kleine stapjes te nemen. Hoe spannend het ook is. Een oplossingsgerichte positieve aanpak heeft een bewezen effect op een hoogsensitief brein.
  6. Verbeter je zelfzorg. Bij over- of onderprikkeling is het gevoel van afwijzing sterker, omdat je brein dan al in de stress stand staat. De juiste zelfzorg geeft ontspanning & plezier en activeert andere delen van je brein.
  7. Train je brein: bouw nieuwe neurologische verbindingen, zodat je niet direct in de stress schiet bij triggers. Dit kan bijvoorbeeld door New Code NLP.
  8. Als je compassie hebt voor jezelf, je fouten, je (eigen)aardigheden en tekortkomingen, je schaamte en schuldgevoelens, dan geeft dat zelfacceptatie en ontspan je.
  9. Zoek een goede energetische therapeut die gespecialiseerd is in trauma’s, die energetische blokkades in je lichaam opheft en je gronding herstelt.
  10. Laat onderzoeken of jouw lichaam de juiste voedingsstoffen krijgt en goed opneemt. Bij veel HSP is bijvoorbeeld vaak een tekort aan vitamine B12 & Magnesium. Grote tekorten kunnen leiden tot overprikkeling & een diversiteit aan psychische en depressieve klachten waar veel HSP met Rejection Sensitivity last van hebben.

 

Saskia Klaaysen, januari 2018

Misschien ben je ook geïnteresseerd in de gratis minicursus JOUW HSP 4-daagse

Of wil jij meer?

Kijk dan bij mijn complete online HSP training “In 7 stappen Omgaan met JOUW hooggevoeligheid”

Of gaat jouw voorkeur uit naar live HSP trainingen?