Hoogsensitief HSS Ondernemerschap Authentiek ondernemen

Hoogsensitief HSS Ondernemerschap is een ultieme vorm voor hoogsensitieve HSS om voldoende variatie in het werk te krijgen, zowel in activiteiten, mensen als omgevingen. Met authentiek ondernemen kun je onderprikkeling voorkomen.

Een Hoogsensitieve HSS houdt ervan om nieuwe activiteiten te ontplooien, te experimenteren en te leren. Je bent een creatieve denker en houdt van verschillende sociale contacten. Vaak hou je van autonomie, zelfstandigheid en vrijheid. Binnen je onderneming kies jij je werk en met wie je wilt werken. Je kunt werken op jouw manier zonder knellend functieprofiel, managers of een bestuur die van alles vinden en beslissen over jouw werkzaamheden. Authentiek ondernemen lukt als je de overprikkeling van onzekerheid, de spanning en angst niet je handelen laat regeren en een context en omgevingsfactoren weet te creëren waar jij goed bij gedijt. 

Hoe hoor je te ondernemen volgens de boekjes?

Ik weet prima hoe je hoort te ondernemen na jaren werken bij de Kamer van Koophandel, docent zijn bij de hogeschool Utrecht bij Small Business en Retailmanagement en het begeleiden van vele slimme ondernemers en ZZP-ers. 

Ondernemen is een vak. Ik kan je keurig de stappenplannen geven, de theorie vertellen. De boekjes kloppen, de theorie is bewezen effectief en de verhalen die businesscoaches je vertellen, kloppen als een bus. Maar het geeft ook onderprikkeling! Ik kreeg vaak tijdens mijn werk het gevoel dat ondanks al die cognitieve rationele aanpakken iets cruciaals over het hoofd werd gezien. 

Saskia Klaaysen

Hoe onderneemt een hoogsensitieve HSS? De intense gevoelservaring is leidend.

Hoogsensitief HSS Ondernemerschap gaat heel anders. De intense gevoelservaring is leidend. Dat is namelijk waar een hoogsensitieve HSS-brein op ‘AAN’ gaat. Anders steekt onderprikkeling heel snel de kop op.

Als ik als ondernemer geen gevoel bij een activiteit krijg, het nut er niet van inzie, mijn intuïtie een heel ander pad wil lopen, dan kan je lullen als brugman dat een bepaalde businessaanpak 100% garantie is op succes. Ik zal het niet doen. En trek heel eigenwijs mijn eigen plan.

Heb ik dan altijd topwinsten? Nee hoor! Als ik naar een businesscoach ga, zal die vast zeggen dat het effectiever en efficiënter kan. Dat ik er meer een high-end-product van moet maken of anderszins. Maar waar het mij vooral om gaat dat ik dicht bij mezelf en mijn onderneming blijf. Dat ik steeds weet waarom ik doe zoals ik het doe en daar zelf met mijn gevoel 100% achter sta. Dat noem ik authentiek ondernemen.

Een authentiek recept verkoopt gemakkelijker

Misschien heb je het al wel eens gemerkt, je kan lezen hoe je een cake bakt, je kan luisteren naar de goede bakkers, je kan kijken naar de topkok op Youtube. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ook de vaardigheid hebt dat de cake daadwerkelijk een smaaksensatie wordt.

Een recept op het pak of uit een kookboek volgen, gaat wel. Je krijgt een prima huis-tuin-en-keuken cake, die heerlijk bij je kopje thee past. Maar om het steeds zo te doen, geeft onderprikkeling. Het is saai! Op het moment dat jij je zintuigen actief gebruikt, proeft, ruikt, ingrediënten toevoegt, kijkt, ideetjes vormt en speelt met je kennis, wordt het pas een echt lekkere en bijzondere cake! Die misschien bij Heel Holland bakt door de jury komt en een bestseller wordt. Bij authentiek HSS ondernemen is dat precies hetzelfde.

Het blijft een must om kennis over ondernemen te hebben, je vak goed uit te oefenen, maar jouw authentieke ondernemersrecept heb je zelf te ontdekken. Want alleen dat authentieke recept verkoop je het makkelijkste. En een pluspunt is dat je onderprikkeling voorkomt.

Saskia Klaaysen

Wanneer gaat een Hoogsensitieve HSS ondernemer AAN?

Hoogsensitieve HSS zijn mensen die met hun zintuigen leven. Ze houden ervan om vele kanten van een verhaal te verbinden. Ze denken diep na over het hoe en waarom. Ze gaan ‘AAN’ als ze een intense beleving ervaren, diep kunnen nadenken, een gevoel van vrijheid, enthousiasme voelen of opeens tot kloppende inzichten komen. Op basis van dat gevoel kunnen ze aan de slag, keuzes maken en inspirerende ondernemers zijn. Dus start je met een bedrijf of wil je groeien, dan begint het daar! Als deze intense gevoelservaring afwezig blijft, ontstaat onderprikkeling.

De hoogsensitieve HSS uitdagingen in ondernemerschap

Uitdaging 1. Denken, niet voelen, niet doen.

Het voelen is in de beginfase of groeifase van een onderneming soms lastig. Een hoogsensitieve HSS heeft namelijk een creatief en associatief brein. Als je dan ook nog slim bent, kan er een oneindige stroom ideeën ontstaan. Voordat je het doorhebt, blijf je in je hoofd malen over de beste scenario’s, de beste aanpakken, businessideeën en de juiste contacten en doelgroepen. Je blijft te lang nadenken hoe je plan ontvangen zal kunnen worden in de wereld. Wat mensen, potentiële klanten of jouw omgeving ervan zullen denken. Of je blijft nadenken over je capaciteiten en bent bang of je het wel kan. In het slechtste geval kom je niet in actie. Of je begint in het wilde weg als een kip zonder kop maar wat te doen en ontdekt halverwege dat het je niet voldoende uitdaagt of voldoening geeft. Door alle actie lijkt het alsof je geen onderprikkeling hebt, maar omdat de voldoening uitblijft ontstaat het alsnog.

Uitdaging 2. Brede interesse en te veel ondernemersballen in de lucht houden.

Een andere uitdaging is dat Hoogsensitieve HSS een brede interesse hebben en misschien teveel ondernemersballen in de lucht houden, omdat er steeds weer een nieuw idee bij komt. Langzamerhand put je jezelf uit, omdat er steeds meer activiteiten bij komen en er niets afvalt. Zomaar stoppen met een ondernemersactiviteit brengt regelmatig innerlijke conflicten teweeg. Hoogsensitieve HSS zijn namelijk trouwe businesspartners. Als je last hebt van rejection sensitivity ga je niet zomaar iemand teleurstellen. Hierdoor blijf je in je hoofd piekeren en maak je geen gezonde keuzes, omdat je door je afwijzingsgevoeligheid aan het overleven bent. Dit doe je vaak door te blijven pleasen, hard te werken of perfect te willen zijn.
Wat je dan vergeet is dat een hoogsensitieve HSS goed gedijt bij afwisseling en vernieuwing. Om dat zo te houden in je onderneming, betekent het dat je ook tijdig weer moet stoppen met activiteiten die onderprikkeling geven.


Uitdaging 3. Je wordt niet gezien als multitalent door je klant.

Of je bent zo’n generalist, een multitalent. Je kan van alles, ziet grote lijnen van planvorming tot uitvoering en je vindt het heel lastig om je klant te overtuigen van dit hele traject. Je hebt het gevoel dat je niet helemaal je ei kwijt kan, omdat je klant altijd maar voor een klein deel van jouw totaalaanbod komt. Het is immers in onze maatschappij niet heel gebruikelijk dat je van zoveel dingen wel iets weet en kan. 

Hoe maak je keuzes?

Hoe maak je dan keuzes? Hoe maak je een plan? Dat begint bij je zintuigen. Dat wat jij ziet en dat wat jij in beweging wilt brengen. Waar ga je van ‘AAN’? Wat voelt kloppend? Wat doe jij vanuit een intrinsieke motivatie en wat is gedreven door extrinsieke bepaalde factoren? Hoeveel invloed geef jij je omgeving in jouw bedrijf? Pas als het plaatje kloppend is, kom jij in actie en ontstaat jouw eigen ondernemersrecept. Zorg dat je plannen visueel maakt, het grote plaatje kan overzien. Het maakt niet zoveel uit waar je begint. Kom in actie en ervaar wat past bij jou en wat niet. Dat kun je niet allemaal alleen maar bedenken in je hoofd of via de reguliere stappenplannen voor een succesvolle onderneming. Begin bij het eerste proces: kom van je ideeën naar een concept dat bij jou past. Een passend concept op basis van je zintuigen, het gevoel dat je ‘AAN’ gaat, voldoening en zingeving ervaart. Baseer daarop je keuzes en GO, GO, GO. Vergeet overigens tussendoor niet uit te rusten en te herstellen van je enthousiasme en diepgaande verwerking. Anders ligt overprikkeling weer op de loer ;-).  

Saskia Klaaysen, november 2020

Bekijk ook mijn Youtube video over dit onderwerp:

HSS Ondernemerschap en vliegenmodel

Schrijf je in voor de GRATISonline minicursus "JOUW HSP 4-daagse"

Wil je meer weten over wat HSP wel en niet is? Wat de wetenschappelijke HSP feiten zijn? Kennis maken met de 4 totaal verschillende typen HSP? Alles over onder- & overprikkeling leren? Jouw valkuilen & kwaliteiten bepalen? En gratis oefeningen & testen? Schrijf je dan in voor de JOUW HSP 4-daagse. En ontvang 4 dagen een mail met een link naar het cursusmateriaal (video, mp-3, opdrachten & theorie).

Gratis minicursus JOUW HSP 4-daagse

Dankjewel voor je inschrijving! Je ontvangt zo direct je eerste email (check ook je spam of reclamefolder!)

%d bloggers liken dit: