Stress door onderprikkeling

Ieder hoogsensitief persoon weet dat je last kan krijgen van stress door overprikkeling. Maar niet ieder hoogsensitief persoon weet dat je last kan krijgen van stress door onderprikkeling. Namelijk door een gebrek aan blijheid, voldoening, zingeving en uitdaging.

Ik krijgt stress, omdat je kwalitatief onderprikkeld raakt. Je hebt het heel druk, maar met de verkeerde niet voedende activiteiten of mensen. Het is een soort mentaal-emotionele ondervoeding. In deze video leg ik uit hoe je in de situatie beland dat je onderprikkeld raakt en wat je hebt te doen. Ook stress door onderprikkeling ontstaat net als overprikkeling in verschillende fases. Ik vergelijk het altijd met een leeglopende fles. In deze video gebruik ik lege bakjes om de verschillende fases uit te leggen:

De basis van onderprikkeling ontstaat al in je jeugd door te veel caring in plaats van daring.
Daarbovenop ontstaat chronische onderprikkeling als je te lang activiteiten ontplooit die niet bijdragen aan je blijheid, voldoening, zingeving en uitdaging.
Tijdelijke onderprikkeling ontstaat als je een aantal maanden dingen doet waarvan jij denkt been there, seen that done that.
Kortdurende onderprikkeling ontstaat als je een aantal weken geen voedende activiteiten doet
Dagelijkse onderprikkeling ontstaat bij te veel routine, sleur en herhaling. Bijvoorbeeld bij te veel MOET-jes.

Bepaal in welke fase jouw onderprikkeling zit en pas je activiteiten, contacten of omgeving aan of maak meer drastische keuzes die over je leven gaan. Deze keuzes kunnen gaan over werk, studie, familie, je gezin, je balans werk en prive of andere zaken die veel tijd en aandacht van je vragen. Vaak zijn het helaas niet de makkelijkste keuzes. Maar deze keuzes zijn de enige oplossing om structureel je stress door onderprikkeling aan te pakken.

Veel succes

Schrijf je in voor de GRATISonline minicursus "JOUW HSP 4-daagse"

Leer de verschillen tussen HSP en hoogsensitieve HSS. Leer de wetenschappelijke feiten over hoogsensitiviteit. Maak kennis met de 4 totaal verschillende typen HSP. Herken stress door onder- of overprikkeling. Breng jouw hoogsensitieve valkuilen & kwaliteiten in kaart. En ontvang gratis oefeningen & testen. Schrijf je hier in voor de JOUW HSP 4-daagse. En ontvang 4 dagen een mail met een link naar uitgebreid trainingsmateriaal (video, mp-3, opdrachten & theorie).

Gratis minicursus JOUW HSP 4-daagse

Dankjewel voor je inschrijving! Je ontvangt zo direct je eerste email (check ook je spam of reclamefolder!)

%d bloggers liken dit: