Denken onderprikkeling hsp hss

Wist jij dat een kwart van de HSP en een derde van de hoogsensitieve HSS onderprikkeld rond loopt op het werk? Dit bleek uit mijn grootschalig onderzoek in 2018. 

Moetjes & onderprikkeling

Het grootste deel van deze groep heeft het heel druk met van alles en nog wat, maar vooral met ‘moetjes’. De dingen die jou eigenlijk al lang geen blijheid, voldoening of zingeving geven. Taken die geen uitdaging bieden, waar jij je creativiteit niet meer in kwijt kan. Activiteiten waar je hart eigenlijk helemaal niet ligt. Of het zijn taken die routine zijn geworden, of projecten die je voor de tweede of misschien wel een derde keer uitvoert. Als adviseur kon ik daar helemaal op leeg lopen.

Misschien herken je het wel dat al die dingen die moeten onbewust je agenda volledig hebben overgenomen. Het is lastig te doorbreken. Misschien omdat jij ergens heel goed in bent en het onbewust tot je takenpakket is gaan behoren, of omdat jij je snel verantwoordelijk voelt voor het collectieve belang of omdat je een (misplaatste) loyaliteit ervaart naar je werkgever. Veel hoogsensitieve mensen ervaren stress die ze als overprikkeling labelen. Wat de reden ook is, als je zo rondloopt ben je onderprikkeld en geeft je werk jou geen energie. Sterker nog je kan heel veel stress ervaren, want je hebt het wel druk, maar niet met voedende energie gevende activiteiten.

Onder- en overprikkeling zijn stress. De symptomen zijn dus hetzelfde: vermoeidheid, piekeren, kort lontje, nergens meer zin in hebben, niet weten waar je behoefte aan hebt en sneller emotioneel.

Heb jij ook een passieve strategie? 

Helaas heeft het merendeel een hele passieve strategie om dit patroon te doorbreken. Ze gaan lamlendig hangen, hebben veel zelfverwijten en zelfkritiek en voelen geen motivatie om iets te gaan doen. De meest actieve strategie is om na te gaan denken hoe de situatie te gaan veranderen. Dat resulteert vaak in tig plannen en ideeën, maar veel gaan niet over tot uitvoering. Want een hoogsensitief brein is steengoed in het bedenken van risico’s, kansen en mogelijkheden. Daar ben je dan wel een tijdje zoet mee. Daarnaast neemt het brein ook het perspectief in van anderen en is er namens de ander altijd wel een reden te verzinnen, waarom het nu niet het juiste moment is om in te grijpen. De werkelijke reden is vaak angst. Angst om niet het goede te doen. 

Je brein maakt het je ook niet gemakkelijker. Bij onderprikkeling of verveling is het Default Mode Netwerk in je brein actiever. Dit is het netwerk dat nadenkt of je het goede doet, het perspectief in neemt van de ander, die je autobiografisch geheugen vult en nadenkt over de toekomst. Je executieve functies nemen af. Dus je doe-kracht, plannings- en organisatievermogen nemen dus af. Terwijl de grootste oplossing voor onderprikkeling is: keuzes maken en DOEN. Alleen zo kan je ervaren wat je energie geeft.

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over wat onderprikkeling is, hoe het ontstaat, hoe je een burn-out of bore-out krijgt en vooral wat je kan doen om onderprikkeling te voorkomen of te doorbreken? Doe dan mee met de twee online Masterclasses Onderprikkeling. In deel 1 leg ik uit wat onderprikkeling is, hoe het ontstaat, wat het verschil is tussen een burn-out en bore-out en in deel 2 leg ik uit wat je er tegen kan doen. Een ticket voor 2 x 1,5 uur kost 50 euro. Je ontvangt de ochtend erna een video opname en je hebt de mogelijkheid om nog vragen te stellen.

Schrijf je in voor de GRATISonline minicursus "JOUW HSP 4-daagse"

Wil je meer weten over wat HSP wel en niet is? Wat de wetenschappelijke HSP feiten zijn? Kennis maken met de 4 totaal verschillende typen HSP? Alles over onder- & overprikkeling leren? Jouw valkuilen & kwaliteiten bepalen? En gratis oefeningen & testen? Schrijf je dan in voor de JOUW HSP 4-daagse. En ontvang 4 dagen een mail met een link naar het cursusmateriaal (video, mp-3, opdrachten & theorie).

Gratis minicursus JOUW HSP 4-daagse

Dankjewel voor je inschrijving! Je ontvangt zo direct je eerste email (check ook je spam of reclamefolder!)

%d bloggers liken dit: