Ben jij bang voor overprikkeling na je burn-out? Ik hoor het regelmatig dat hoogsensitieve HSS geen nieuwe stappen durven te nemen of zichzelf afremmen. Uit angst om weer overprikkeld te raken. Ze voelen zich alleen niet beter door niets te doen.

Deze video gaat over deze angst en hoe je jezelf in een heel onhandige positie manoeuvreert. Je raakt namelijk onderprikkeld. En dat geeft net zoveel stress als overprikkeling. Dus je bent ook moe, prikkelbaar en je hebt een kort lontje.

Onbewust associeer je jouw overprikkeling met de burn-out uit het verleden. En dan ontstaat je angst voor overprikkeling. Wat je vergeet is dat je natuurlijk niet op de een op de andere dag burn-out geraakt bent, maar dat dit kwam door chronische overprikkeling. Het is dus niet nodig om bang te zijn voor een kortdurende of tijdelijke overprikkeling.

Een burn-out is heel iets anders dan dat je door je nieuwe stappen overprikkeld raakt. Overprikkeling is niet erg. Zie het als een normale vermoeidheid en dat je brein tijd nodig heeft om te herstellen van alle indrukken, diepgaande informatieverwerking en emoties. Als je een dag rot voelt betekent dat niet automatisch dat je ‘terugvalt’ in je burn-out en dat alles in je leven niet deugt. Want wees eerlijk, een beetje drama is je dan niet vreemd ;-).

Je vergeet dat je jezelf mag trainen. Fysiek vinden we dat altijd heel logisch, maar mentaal geldt hetzelfde. Je bent niet direct een spierbundel, je spieren moet je trainen in een gezond trainingsprogramma. Mentaal heb je een klap gehad bij een burn-out. Je hippocampus, je geheugen en concentratievermogen, heeft schade opgelopen.

Dus train jezelf weer met activiteiten, in een gezond programma, beetje bij beetje. En zorg steeds voor herstel tussendoor: met rust, muziek, beweging/sport, sociale steun of hulp. Alles wat jou maar ontspanning geeft. Zo hoef je niet langer bang te zijn voor overprikkeling en krijg je weer vertrouwen in je mentale welzijn!
En je zal merken dat je veel sneller herstelt dan dat je eerst ver over je grenzen gaat en dan volledig knock down bent.

Veel succes en plezier! Te veel rust, te veel remmen geeft namelijk stress door onderprikkeling. En dat gaat ten kostte van je zingeving, blijheid en voldoening!

Schrijf je in voor de GRATISonline minicursus "JOUW HSP 4-daagse"

Leer de verschillen tussen HSP en hoogsensitieve HSS. Leer de wetenschappelijke feiten over hoogsensitiviteit. Maak kennis met de 4 totaal verschillende typen HSP. Herken stress door onder- of overprikkeling. Breng jouw hoogsensitieve valkuilen & kwaliteiten in kaart. En ontvang gratis oefeningen & testen. Schrijf je hier in voor de JOUW HSP 4-daagse. En ontvang 4 dagen een mail met een link naar uitgebreid trainingsmateriaal (video, mp-3, opdrachten & theorie).

Gratis minicursus JOUW HSP 4-daagse

Dankjewel voor je inschrijving! Je ontvangt zo direct je eerste email (check ook je spam of reclamefolder!)

%d bloggers liken dit: