Sensorische gevoeligheid bij hooggevoeligheid

Sensorische gevoeligheid bij hooggevoeligheid

Gevoelig voor geluid, licht, tast/beweging, geur en reuk. Iedere HSP-er kent in meer of mindere mate een gevoeligheid van een bepaald zintuig. Dat is namelijk één van de vier kenmerken van hooggevoeligheid. Vaak lees je de negatieve kanten, de last. Jammer, want je zintuigen zijn een schatkist. Ze bieden je informatie en een bron vol potentie om actief om te gaan met sensorische onder- of overprikkeling! Ook is het een belangrijk middel om je intuïtie actief te raadplegen. Je kan je sensorische gevoeligheid VOOR je laten werken. In deze blog geef ik uitleg over de omgang met over- en onderprikkeling.

Voorkeurszintuigen: wanneer VIP prikkel en wanneer SAAIE prikkel?

Ieder mens heeft één of meerdere voorkeurszintuigen. Dit is een zintuig waar de prikkels door je brein sneller als een V.I.P. prikkel gezien worden. Deze prikkels worden snel tot je brein toegelaten. Dit zintuig gebruik je bewust en onbewust sneller. Een zintuiglijke voorkeur kan je bijvoorbeeld merken aan je eigen gedrag. Als je een beslissing wilt nemen en je hebt een visuele voorkeur, dan wil je het graag duidelijk voor je zien. Het is dan fijn om een product of persoon even te zien, of een situatie uit te tekenen of een schema ter onderbouwing te maken, een filmpje of website te zien. Visuele prikkels merk je dan sneller op. Een persoon die meer auditief is ingesteld, wil graag even praten over zijn opties, klankborden of iemand horen spreken. Al pratende ontdekt hij dan wat het beste klinkt. Een persoon met een gevoelsvoorkeur wil het kunnen aanraken, doorvoelen of een Ja of Nee gevoel bij krijgen. Vaak zie je dan dat andere zintuigen hierbij ondersteunend/voedend zijn.

Prikkels van een ander zintuig of veel van dezelfde prikkels ziet je brein sneller als SAAIE prikkel en filtert dit ijverig weg en komt het niet veel dieper het brein in. Bijvoorbeeld een vergadering waar je leidinggevende veel spreekt en daarna collega’s langdurig vragen stellen. Als je minder auditief bent ingesteld, dut je sneller in en dwaal je af.  Daar kan je niets aan doen, zo werkt je brein nu eenmaal. Neemt niet weg, dat het vreselijk lastig kan zijn. Zeker als jullie belangrijke zaken bespreken of als jij een beslissing moet nemen of je mening wil geven.

Sensorische over- & onderprikkeling

Het vervelende is dat je door sensorische gevoeligheid sneller over- of onderprikkeld bent. Dus je wordt moe, chagrijnig, je concentratie neemt af of je wordt dromerig, sloom en futloos. Het gaat in ieder geval ten koste van je energie en vitaliteit.

Kan je jouw sensorische gevoeligheid ook voor je laten werken? JA DAT KAN!

Het kalmeren van visuele prikkels kan uiteraard met gedimd licht, rustig ogende ruimtes, een ontspannende oogoefening of simpel je ogen even sluiten of een zonnebril. Tijdens zo’n vergadering kan je jezelf activeren door met bijvoorbeeld een pen of stressbal in je handen te spelen (activering tast), of lekker wat tekenen in de kantlijnen (activering visuele zintuigen).

En hoe benut ik mijn zintuigen?

Ter illustratie zal ik hieronder 2 voorbeelden geven.
In de meivakantie zijn we naar Barcelona geweest en uiteraard bezochten wij de Sagrada Familia, de enorme Kathedraal die Gaudi heeft ontworpen en nog steeds in aanbouw is. Het is DE topattractie van Barcelona dus iedere toerist gaat daar heen.  Je raadt het al: veel mensen, veel te zien, te ervaren en veel geluid. Ik kan overprikkeld raken door mensen die me voor de voeten lopen, jengelende kinderen, de gezichtsuitdrukkingen van al die mensen, halve gesprekken die je hoort in allerlei talen, het orgel dat begint te spelen, de energie die iedereen om zich heen heeft hangen, de energie van het pand, alle details die er te zien zijn en te zorgen dat ik mijn eigen kinderen en man niet uit het oog verlies. Dit keer had ik het voornemen om actief te gaan werken met mijn visuele voorkeur. Ik wilde niet overprikkeld raken. Ik heb me continue gefocust op het lichtspel van de prachtige kleuren, symbolen, vormen, de sprookjesachtige sfeer. Ik bleef met mijn hoofd in mijn nek naar boven kijken. Daardoor kalmeerde ik mijn zintuigen en bleef ik ondanks alle drukte heel ontspannen en onder de indruk. Ik ging niet op in al die mensen om mij heen en kon goed in mijn eigen positieve ervaring blijven.

Een ander voorbeeld is dat ik vandaag moest studeren voor een theoretisch examen. Continue dezelfde visuele stof herhalen en inprenten en reproduceren…saaaaaai! Ik dut dan snel in, wordt sloom en dwaal regelmatig af naar andere plannen die ik heb. Niet handig want ik wil graag dat diploma halen. Ik heb gebruik gemaakt van mijn andere voorkeurszintuig: het voelen. Ik zorgde steeds dat ik wat te drinken had en krakerig eten in mijn mond, zodat ik mezelf activeerde met het kauwen, voelen van de structuren in mijn mond en proeven. Daarbij bleef ik alert en veel langer geconcentreerd. Nu nog zorgen dat het wel gezond eten is :-), want anders ben ik in no-time overprikkeld door de suikers.

Kortom, je kan heel actief omgaan met je over- en onderprikkeling. Bij overprikkeling is het zaak je zintuigen te kalmeren en bij onderprikkeling dien je jouw zintuigen te activeren . Kalmeren kan bijvoorbeeld door te herhalen, te vertragen en te focussen op 1 langdurige activiteit. Activeren kan juist door veel variatie, nieuwe dingen en kortdurende activiteiten (Monique Thoonsen en Carmen Lamp, 2015). Dit kan je per zintuig aanpakken. En mijn ervaring bij hooggevoeligheid is dat het fijn is om te beginnen met je voorkeurszintuigen te kalmeren of te activeren. Hier ligt een schat aan potentie om beter om te leren gaan met je sensorische gevoeligheid.

En zeg nu zelf dat ziet er toch goed uit, het klinkt goed EN het voelt goed!

Misschien ben je ook geïnteresseerd in de
Online GRATIS minitraining JOUW hooggevoeligheid 4-daagse 

 

Gratis minicursus JOUW hooggevoeligheid 4-daagse

Of wil jij meer?

Ben je vaak moe, houd je te veel rekening met anderen ten kostte van jezelf? Twijfel je veel en blijf je maar in scenario’s denken? Heb je regelmatig wisselende stemmingen? Ben je ook gevoelig voor sfeer & energie?  Wil jij weten en leren wat je daar allemaal aan kan doen? Zodat je meer energie hebt en meer blijheid in je leven ervaart?
Kijk dan bij mijn complete online training
In 7 stappen Omgaan met JOUW hooggevoeligheid, voor meer blijheid & energie

PromotieHSPtraining klein