Acceptatie HSP

De haat-, liefde verhouding met je hooggevoeligheid

Valt het jullie ook op? Het lijkt wel een nieuwe hype dat HSP. Ik werk daar natuurlijk van harte aan mee door deze blogs te schrijven. Je wordt overladen met lijstjes, tips & trics. Je kan zomaar gaan denken dat HSP ‘een ding’ is waar je vooral veel last van hebt. Dan zou ik HSP echt tekort doen. Veel HSP-ers functioneren prima en weten soms niet eens dat ze hooggevoelig zijn. Want zeg nu zelf, als je nergens last van hebt, ga je ook niet achterhalen waardoor dat komt? Dan komen ze er achter via hun kinderen, vriend of vriendin, collega, familie of omdat ze een persoonlijk ontwikkelingstraject gaan doen, omdat ze voor een nieuwe ontwikkeling staan in hun leven. Wat maakt dat deze mensen prima met hun hooggevoeligheid om kunnen gaan? Het grote sleutelwoord is acceptatie van wie je bent, hoe je bent. Je kunt dan je lifestyle en gedrag hier op aanpassen en heb je een gezond leven. Het gaat mis als je ten strijde trekt tegen jezelf.

Belang van acceptatie van HSP

Als jij het ok vindt dat je een hooggevoelig persoon bent, luister je beter naar de signalen van je lichaam, positieve en minder positieve. Je herkent jouw eigen valkuilen & behoeftes. Met meer zelfcompassie gun je jezelf een leven dat je nodig hebt, ongeacht wat een ander doet of wat een ander daarvan vindt. Als je jouw hooggevoeligheid accepteert als een deel van jou, leef je er naar en geef je makkelijker behoeftes en grenzen aan. Daarmee kan je heel goed functioneren. Het functioneren gaat misschien niet precies zoals die ander het doet (dat zou maar eenheidsworst worden :-)), maar wel op een manier die bij jou past. En het zal je verbazen tot hoeveel je dan in staat bent. Maar wel op jouw manier, op jouw tijdstip en met voldoende hersteltijd na overprikkeling.

Innerlijk conflict, de haat-liefde verhouding met je hooggevoeligheid

Veel hooggevoelige personen hebben een soort haat-liefde verhouding met hun eigen gevoeligheid. Misschien heb jij mogelijk ook zo’n innerlijk conflict als het gaat om je hooggevoeligheid.

Aan de ene kant is het prettig om ‘anders’ te zijn, om wellicht een vooruitziende blik te hebben, diep na te denken en intens te kunnen genieten van kleine dingen.

Maar aan de andere kant baal je verschrikkelijk van de valkuilen, zoals vermoeidheid, je angsten, twijfels en onzekerheden, de kwetsbaarheid en dat jou niet alles tegelijk lukt. En die kant mag er vaak niet zijn.

Vermoeiende HSP overlevingsstrategieën

Vaak hebben hooggevoelige personen allerlei goed werkende overlevingsstrategieën ontwikkeld om deze kant ‘onder controle’ te houden. Angsten en onzekerheden worden dan vaak vermeden door ‘perfect’ te willen zijn: perfect werk leveren, de perfecte partner, zoon/dochter, vriend of vriendin zijn, alles (tig) keer controleren en overdenken, het ‘precies zo doen en niet anders’ of heel meegaand/flexibel vol aanpassingsvermogen te zijn. Alles om conflicten of confrontaties met jezelf of de ander uit de weg te gaan. Dat kan op de lange termijn heel vermoeiend zijn als het niet meer strookt met jouw wezenlijke drijfveren, je waarden en je ziel.

Dit aanpassingsgedrag heeft lang voor je gewerkt, je bent er ver mee gekomen, maar als je werkelijk jezelf wilt zijn, is het belangrijk dat je alle delen van jezelf accepteert. Dat het ongemak, de twijfels, de onzekerheid of de vermoeidheid er ook mogen zijn. Dat je de boodschap begrijpt en er ruimte aan geeft. Daarmee strijdt je niet steeds tegen jezelf en hoef je niet vanuit allerlei overlevingsstrategieën te functioneren. Dat scheelt veel energie die je veel beter kan gebruiken om je hooggevoelige kwaliteiten  in de wereld neer te zetten.

Integratie en samenwerken van de twee kanten van de medaille

Bij acceptatie geldt dat alles er mag zijn, dat het twee kanten van de medaille zijn. De ene kant is net zo belangrijk als de andere kant. Samen zijn ze de medaille. Beide kanten zijn mooi, maar niet altijd even zichtbaar. Zo weet ik dat het meestal een eye-opener is voor veel clienten als ze opeens zien waar die ‘nare’ kant van hooggevoeligheid toch allemaal voor zorgt. Het feit dat jij een vooruitziende blik hebt, omdat je zo snel diep kan nadenken, kan alleen bestaan als je ook tijd hebt om tot rust te komen en je gedachtes de ruimte te geven. Dat jij mensen zo goed kan helpen, omdat jij ze goed aanvoelt, kan alleen als je ook ruimte voor jezelf neemt als je te moe bent en ontspant. Dan laadt je weer op om er beter voor een ander te kunnen zijn.

Dat is soms makkelijker gezegd en gedacht dan innerlijk gevoeld. Het begin is er als je eens stil staat bij deze twee kanten en wat ze beiden in positieve zin bijdragen en elkaar helpen het leven te leven zoals het bij jou past.

Misschien ben je ook geïnteresseerd in de
Online GRATIS minitraining JOUW hooggevoeligheid 4-daagse 

Gratis minicursus JOUW hooggevoeligheid 4-daagse

Of wil jij meer?

Ben je vaak moe, houd je te veel rekening met anderen ten kostte van jezelf? Twijfel je veel en blijf je maar in scenario’s denken? Heb je regelmatig wisselende stemmingen? Ben je ook gevoelig voor sfeer & energie?  Wil jij weten en leren wat je daar allemaal aan kan doen? Zodat je meer energie hebt en meer blijheid in je leven ervaart?
Kijk dan bij mijn complete online training
In 7 stappen Omgaan met JOUW hooggevoeligheid, voor meer blijheid & energie

PromotieHSPtraining klein