Overprikkeling bij hoogsensitiviteit top 5

Het grootste knelpunt bij hoogsensitiviteit is overprikkeling. Dit geldt zowel voor de rustzoekende hoogsensitieve personen als de prikkelzoekers (HSS). Je voelt je na activiteiten, hectiek of drukke dag gestresst, bent moe, soms leeggezogen, geïrriteerd en je hebt een kort lontje. Door de diepgaande informatieverwerking is jouw brein stress gevoeliger dan iemand die niet hoogsensitief is. Het is dus belangrijk dat je hier dagelijks rekening mee houdt en na activiteiten ‘verwerkings- en ontspanningstijd’ gaat inplannen uit zorg voor je zenuwstelsel. Zo blijf je goed functioneren.

Wat is mijn top 5 om voor jezelf te zorgen zodat je snel herstelt van tijdelijke of kortdurende overprikkeling?

  1. Trek je tijdig terug, geen mensen om je heen
    Na een drukke dag is het fijn als je jezelf terug kan trekken in stilte. Best lastig als je een drukke baan hebt en thuis een gezin. Maar zorg dat als je merkt dat het ‘teveel’ is dat je rustig kan liggen, gaat slapen, een boek leest of iets anders wat rust geeft. Laat je partner of een oppas, de zorg overnemen. Laat de kinderen bij vriendjes spelen. Doe telefoon en social media uit. Ga alleen naar buiten. Zorg dat je niet nog meer prikkels krijgt waar je iets mee ‘moet’. Op het werk kan het fijn zijn om op een stilteplek te gaan werken. Of beslis om een dagje thuis te werken. De meeste prikkels komen via onze ogen binnen, dus sluit regelmatig je ogen of doe een oogontspanningsoefening om de spanning niet toe te laten nemen.

 

  1. Zorg voor ontspanning van lichaam & geest
    Ieder mens ontspant op zijn eigen manier. Het is een illusie om te denken dat er een standaard ontspanningsrecept is voor hoogsensitieve personen. Je kunt denken aan meditatie, mindfullness of yoga. Voor veel hoogsensitieve mensen is het helpend om het ‘hoofd’ stil te krijgen en te vertragen. Ieder mens is verschillend, zo kan het zijn dat prikkelzoekers ook gebaat zijn bij beweging, omdat het prikkelzoekend brein dopamine (gelukshormonen) aanmaakt bij activiteit. Ontdek wat jouw lichaam en hoofd ontspanning geeft. Denk ook eens aan Tai Chi, Aikido of andere Aziatische bewegingsvormen. Stilzitten is niet voor iedereen geschikt, ga dan wandelen in de natuur, skaten, fietsen of sporten.

 

  1. Focus op regelmaat, routine en comfort

Vaak voel je jezelf gestresst en gejaagd als je overprikkeld bent. Het kan helpen om je helemaal te concentreren op 1 activiteit, langzamer te bewegen, iets routinematigs/repeterende handelingen te doen in een comfortabele omgeving. Kies iets dat volledig in je comfortzone ligt , waar je fysiek bezig bent en wat je heerlijk vind om te doen. Simpele huishoudelijke activiteiten als de was opvouwen, met de hand afwassen of koken kan zelfs rustgevend zijn! Maar denk ook aan lezen, schilderen, houtbewerken, handwerken, tuinieren of iets anders wat je met je handen kan doen. Let erop dat je ontspant en niet hoeft te presteren!

 

  1. Vergroot je lichaamsbewustzijn (gronden of aarden)

De diepgaande informatieverwerking, het vele nadenken, scenario’s uitwerken, reflecteren of lang achter de computer werken, veroorzaakt vaak dat je ongemerkt te veel ‘in je hoofd’ leeft. Je bent je steeds minder bewust van wat je NU aan het doen bent, merkt niet dat je honger of dorst hebt of koude handen en voeten krijgt. Je bent je niet bewust dat je emoties vasthoudt in je lichaam. Verleg je focus van het denken naar het lichaam en de emoties, focus op voelen. Dit kan heel simpel door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen of regelmatig spierspanningsoefeningen te doen, te bewegen, of te sporten. Maar soms is er meer nodig en kan je fysieke oefeningen doen om te aarden, te gronden of d.m.v. visualisaties. Lukt dit ook niet, dan raad ik je aan om je energiesysteem na te laten kijken bij een Reikitherapeut of goed bekendstaande healer. Of kies voor een holistische massage, haptonomie of andere lichaamsgerichte therapieën.

 

  1. Gun jezelf warmte

Warmte kalmeert het lichaam. Kruip onder een fijne deken met een grote mok soep, thee of chocomel. Ga heerlijk in bad en neem een uitgebreide douche. Een andere mogelijkheid is de zon opzoeken als dat kan, of ga naar de sauna als je daarvan houdt. Houd in de gaten dat je niet te warm raakt, want dat is weer overprikkelend.

Saskia Klaaysen, december 2017

 

 

Misschien ben je ook geïnteresseerd in de gratis minicursus JOUW HSP 4-daagse

Of wil jij meer?

Kijk dan bij mijn complete online HSP training “In 7 stappen Omgaan met JOUW hooggevoeligheid”

Of gaat jouw voorkeur uit naar live HSP trainingen?